Farma & life sciences
Farmaceutische bedrijven komen regelmatig in aanraking met branche-specifieke juridische vraagstukken, zoals parallelimport, namaak (‘counterfeiting’), licenties, vergunningen, farmacovigilantie, medisch wetenschappelijk onderzoek, privacy, compliance en transparantie. Tevens spelen in hun bedrijfsvoering vaak vergoedings- en prijsvraagstukken en kunnen juridisch complexe situaties ontstaan bij de markttoelating van geneesmiddelen en medische hulpmiddelen. Ook dienen zij rekening te houden met specifieke regelgeving met betrekking tot het maken van reclame, zoals geneesmiddelenreclame, het maken van voedings- en gezondheidsclaims en gunstbetoon. Voor onze cliënten beoordelen wij reclamecampagnes, zoals advertenties, commercials, social media en websites. Ook adviseren wij over de organisatie van bijeenkomsten en manifestaties. Wij voeren procedures op civiel- en bestuursrechtelijk terrein en zijn zeer ervaren in het voeren van klachtprocedures bij de Stichting CGR.

Silvie Wertwijn
advocaat/partner
Nieuws
Aanpassingen Geneesmiddelenwet en Beleidsregels Bestuurlijke Boete
In onze nieuwsbrief van april 2017 werd het wetsvoorstel tot aanpassingen van de Geneesmiddelenwet (GMW) in verband met technische verbeteringen en verhoging van het boetemaximum al besproken. De uiteindelijke wet is op 15 november 2018 gepubliceerd en op 1 januari 2019 in werking getreden.
Aankondiging
Nieuws Aankondiging Parker Advocaten 28 december 2018There’s so much we share. So why not share the same name? Per 1 januari 2019 wordt De Grave De Mönnink Spliet Advocaten versterkt met Scope Advocaten en gaan wij verderonder de naam Parker Advocaten. Vanuit...
Wetsvoorstel tot wijziging van de geneesmiddelenwet in verband met technische verbeteringen en verhoging van het boetemaximum
Op 16 maart 2017 is het wetsvoorstel tot wijziging van de Geneesmiddelenwet (GMW) in verband met technische verbeteringen en verhoging van het boetemaximum ingediend bij de Tweede Kamer.
Het wetsvoorstel verhoogt de maximale wettelijke hoogte van de bestuurlijke boete voor overtredingen van de Geneesmiddelenwet van EUR 450.000,= naar maar liefst EUR 820.000,=.
Aanpassingen CGR gedragscode geneesmiddelenreclame
De stichting Code Geneesmiddelenreclame (“CGR”) stelt gedragsregels vast voor reclame voor receptgeneesmiddelen en samenwerking tussen zorgaanbieders en farmaceutische bedrijven. De CGR Gedragscode Geneesmiddelenreclame is per 1 januari 2015 op een aantal belangrijke punten aangepast. In vogelvlucht een overzicht van de doorgevoerde wijzigingen.