De herplaatsingsverplichting voor de werkgever in 7 stappen

16 december 2015 – Renzo Ter Haseborg

1. Wanneer moet een werkgever zich inspannen om een werknemer te herplaatsen?

Artikel 7:669 BW bepaalt dat de werkgever de arbeidsovereenkomst kan opzeggen indien daar een redelijke grond voor bestaat en herplaatsing van de werknemer binnen een redelijke termijn, al dan niet met behulp van scholing, in een andere passende functie niet mogelijk is of niet in de rede ligt.

1. Wanneer ligt herplaatsing niet in de rede?

Herplaatsing ligt in ieder geval niet in de rede als er sprake is van verwijtbaar handelen of nalaten van de werknemer.

1. Welke functies komen in aanmerking in verband met de herplaatsing?

Bij de beoordeling of binnen de onderneming van de werkgever een passende functie beschikbaar is worden de volgende arbeidsplaatsen betrokken:

1. waarvoor een vacature bestaat of waarvoor binnen een redelijke termijn een vacature zal ontstaan. De redelijke termijn is gelijk aan de wettelijke opzegtermijn (tussen de 1 en 4 maanden);
  2. van werknemers of personen die werkzaam zijn op basis van een uitzendovereenkomst of op basis van een tijdelijke arbeidsovereenkomst, of die, anders dan door een payrollwerkgever, door een derde ter beschikking zijn gesteld, voor zover op die arbeidsplaatsen geen werkzaamheden van tijdelijke aard worden verricht gedurende ten hoogste 26 weken. Deze werknemers moeten plaats maken voor een werknemer wiens arbeidsplaats komt te vervallen.
  1. Moeten groepsondernemingen ook worden betrokken bij de herplaatsing?

Als de onderneming van de werkgever deel uitmaakt van een groep worden de passende functies bij de groepsondernemingen betrokken bij het herplaatsingstraject.

1. Wanneer is er sprake van een passende functie?

Van een passende functie is sprake wanneer deze aansluit bij de opleiding, ervaring en capaciteiten van de werknemer (of waarvoor hij/zij binnen een redelijke termijn met behulp van scholing geschikt zal kunnen zijn). Bij een disfunctionerende werknemer kan een passende functie een functieniveau lager liggen.

1. Wanneer moet de werkgever scholing aanbieden?

De verplichting om scholing aan te bieden is gekoppeld aan het hebben van een vacature. Scholing is niet verplicht als er geen zicht is op herplaatsing.

1. Altijd herplaatsen?

Nee, de werkgever beslist wie de functie krijgt, maar zal dit wel moeten kunnen verantwoorden. Het uitgangspunt is dat een werknemer voorrang krijgt boven een externe kandidaat.

Tot slot

De herplaatsingsinspanningen die van een werkgever worden verwacht zijn sinds 1 juli 2015 opgenomen in de wet en sinds 1 oktober 2015 opgenomen in de beleidsregels van het UWV. Hiermee dient deze inspanningsverplichting serieus te worden genomen. Bij te weinig herplaatsingsinspanningen zal een verzoek tot beëindiging van het dienstverband worden afgewezen.

Renzo ter Haseborg

partner/advocaat