Nieuws

Signaleringen arbeidsrecht

16 december 2015 – Barbara Spliet

Uitvoeringsregels UWV

Eind november 2015 zijn twee besluiten gepubliceerd: Besluit uitvoeringsregels ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid 2015 en het Besluit uitvoeringsregels ontslag om bedrijfseconomische redenen 2015. In deze besluiten zijn regels opgenomen die de WWZ en de Ontslagregeling verder uitwerken. In deze regelingen is bijvoorbeeld opgenomen welke documenten moeten worden toegevoegd om aannemelijk te maken dat geen sprake zal zijn van herstel van de arbeidsongeschikte werknemer binnen 26 weken. Tevens is opgenomen welke gegevens een werkgever moet verstrekken ter onderbouwing van een bedrijfseconomische noodzaak voor het ontslag en worden het afspiegelingsbeginsel en de herplaatsingsverplichtingen nader toegelicht. 

Contracteren met zzp-ers of interimmers: de Wet Deregulering beoordeling arbeidsrelatie

De Eerste Kamer heeft aangedrongen op uitstel van de Wet Deregulering beoordeling arbeidsrelaties, maar het is de verwachting dat deze wet alsnog in de loop van volgend jaar gaan gelden. De minister heeft het plan om de wet in drie fases in te voeren; de huidige VAR blijft tot 1 april 2016 geldig. Daarna vindt van 1 april 2016 tot 1 januari 2017 implementatie van de wet plaats (wel controle, maar geen bestraffing), waarna de werkwijze conform deze wet onverkort zal gelden. Kort gezegd houdt de uitvoering van de wet in dat de Belastingdienst algemene modelovereenkomsten zal ontwikkelen, die in een groot aantal situaties en sectoren toepasbaar zijn. Deze algemene modelovereenkomsten geven zekerheid over het niet hoeven afdragen van loonheffingen door de werkgever indien daadwerkelijk volgens de overeenkomst wordt gewerkt.

Evaluatie WWZ

Minister Asscher heeft in een brief aan de Kamer de eerste bevindingen ten aanzien van de WWZ opgenomen. In deze brief komt onder andere aan bod dat het UWV ruim 90% van de ontslagaanvragen in één ronde afdoet. De streeftermijnen worden dus niet altijd gehaald, maar het UWV doet het wat dat betreft niet slecht. Over de pro-formapraktijk overweegt de minister dat uit de parlementaire geschiedenis blijkt dat de regering geen voorstander is van deze praktijk en dat hij verwacht dat deze zal verdwijnen. De ervaring dat er steeds minder pro-forma procedures worden gevolgd hebben wij bij De Grave De Mönnink Spliet Advocaten ook. Met betrekking tot het ernstig verwijtbaar handelen (muizengaatje) en de billijke vergoeding die in dat geval aan de werknemer kan worden toegekend, merkt hij op dat rechters hier terughoudend mee omgaan. Hij stelt dat de billijke vergoeding die in een aantal zaken is toegekend bij ernstige verwijtbaarheid van de werkgever verschilt in hoogte en dat dat ook verklaarbaar is omdat de wet geen norm stelt voor deze vergoeding en het ook anders kan worden in hoger beroep. Deze evaluatie zal gevolgd worden door andere evaluaties, waarbij tevens de ontbindingsprocedure nader zal worden beoordeeld.

Barbara Spliet

partner/advocaat