Nieuws

Sinds 1 juli nieuwe telemarketing regels

11 oktober 2021 – Linda Eijpe

Vanaf 1 juli zijn de regels voor telemarketing ingrijpend gewijzigd.  Het gebruik van het bel-me-niet-register is komen te vervallen. Organisaties (ook Goede Doelen) mogen niet langer ongevraagd bellen naar consumenten, eenmanszaken, VoF’s , CV’s en maatschappen, en andere ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid.

Hoofdregel is dat organisaties alleen mensen mogen bellen die daarvoor toestemming hebben gegeven. Die toestemming is vereist voor telefoongesprekken met commerciële, charitatieve of ideële doeleinden. De toestemming moet voldoen aan de eisen uit de Avg. De toestemming mag bijvoorbeeld niet onder druk zijn verkregen en iemand moet de toestemming weer makkelijk kunnen intrekken.

Op de toestemming zijn een paar uitzonderingen:

Personen met wie de organisatie een klantrelatie heeft, hoeven niet om toestemming gevraagd te worden. Er is sprake van een klantrelatie indien een persoon een product of dienst afneemt en daarbij een telefoonnummer achterlaat. Voor Goede Doelen geldt dat een klantrelatie ontstaat wanneer een natuurlijk persoon een donatie doet, een manifestatie bijwoont of vrijwilligerswerk uitvoert. De organisatie moet deze klant dan wel geïnformeerd hebben over de telemarketing calls en hem/haar daarbij een opt-out mogelijkheid hebben geboden. Deze klant mag maximaal drie jaar na de koop of na afloop van het contract gebeld worden over soortgelijke producten of diensten.

Voor telefonisch contact waarbij uitsluitend informatie wordt verstrekt en dus geen product, dienst of goed doel wordt aangeprezen (geen sales call), is evenmin toestemming nodig. Bijvoorbeeld telefonisch contact over de levertijd of over een reparatie.

Ten slotte, bij elk telefoongesprek moet u weer het recht van verzet bieden en dus de gebelde de mogelijkheid bieden om niet meer gebeld te worden.

Wilt u weten of uw organisatie aan de nieuwe telemarketingregels voldoet, neem dan gerust contact met ons op.

Linda Eijpe

Advocaat/partner