Nieuws
Aanpassingen Benelux regelgeving inzake merken
April 2019 – door Silvie Wertwijn en Micheline Don
Op basis van de nieuwe Europese Merkenrichtlijn (Richtlijn (2015/2436) betreffende de aanpassing van het merkenrecht der lidstaten) en de verdere harmonisatie van het merkenrecht op EU niveau is het Benelux Verdrag inzake de Intellectuele Eigendom aangepast en op 1 maart 2019 in werking getreden. De belangrijkste wijzigingen luiden als volgt.
1. Merken kunnen voortaan ook anders dan grafisch worden weergegeven
Tot 1 maart 2019 kon een merk alleen geregistreerd worden indien dit merk grafisch voorstelbaar was. Nu is deze eis van grafische voorstelbaarheid komen te vervallen. Voorwaarde is wel dat het teken op precieze en duidelijke wijze wordt omschreven en vastgelegd. Zo kan nu een klankmerk worden geregistreerd op basis van een MP3 bestand in plaats van een notenbalk.
2. Duidelijke en nauwkeurige omschrijving van waren en diensten
3. Uitbreiding van de uitsluitingsgronden voor vormmerken
(a) wordt bepaald door de aard van de waar, of
(b) noodzakelijk is om een technisch resultaat te verkrijgen, of
(c) een wezenlijke waarde aan de waar geeft.
In de nieuwe situatie zijn de uitsluitingsgronden daarom uitgebreid. Indien een ander kenmerk dan de vorm door de aard van de waar bepaald wordt, wezenlijke waarde aan de waar geeft of noodzakelijk is voor een technische uitkomst, kan een teken niet langer als merk worden geregistreerd. Ook andere kenmerken van waren, in het geval deze inherent zijn aan de waar, worden dus uitgesloten – zoals kleur.
4. Regeling voor inschrijving certificeringsmerken
In de nieuwe situatie gaat het collectieve merk “certificeringsmerk” heten en houdt in dat de producten of diensten van de gebruikers van het merk aan bepaalde eisen voldoen, die vooraf door de merkhouder zijn vastgesteld. Het collectieve merk dient na 1 maart van dit jaar om aan te geven dat producten of diensten afkomstig zijn van een bedrijf dat aangesloten is bij een bepaalde organisatie. De houder moet een vereniging of een publiekrechtelijke rechtspersoon zijn en kan een geografische herkomstaanduider zijn. Het is typisch een soort merk dat wordt gebruikt door verenigingen van producenten, bijvoorbeeld een groep landbouwers uit een bepaalde streek.