Intellectueel eigendom
Iedere onderneming heeft te maken met intellectuele eigendomsrechten, zoals het merkenrecht, auteursrecht, octrooirecht, modellenrecht, handelsnaamrecht, reclamerecht, oneerlijke handelspraktijken, kwekersrechten en knowhow/bedrijfsgeheimen. Wij assisteren onze cliënten bij alle aspecten hiervan, zoals voorgenomen productlanceringen, marketing- en reclamecampagnes, het beschermen van merken en producten, het aangaan of beëindigen van licentieovereenkomsten en het bestrijden van namaak. Naast advisering en het opstellen van contracten, staan wij onze cliënten ook bij in het voeren van procedures over al deze kwesties. Voor internationale zaken of aspecten beschikken wij over een wereldwijd netwerk van gespecialiseerde advocaten.

Micheline Don
partner/advocaat

Silvie Wertwijn
partner/advocaat

Annelies van Zoest
partner/advocaat
Nieuws
Hoge Raad: Lookalike is toch een portret
Twee jaar geleden schreven wij al over het portret van onze nationale Formule 1-held Max Verstappen. In 2016 had bezorg-supermarkt Picnic een filmpje op social media gepost waarin een lookalike van Max Verstappen te zien is.
Shaken, not stirred
Een merk onderscheidt producten en diensten van die van de concurrent. Bij een merk denk je meestal aan een woord of logo, of combinatie daarvan, en soms een vorm.
Heb je wat aan een beschrijvende handelsnaam?
Ieder bedrijf heeft één of soms meerdere handelsnamen, de namen waaronder het bedrijf opereert. Daar is geen registratie voor nodig, het recht op de handelsnaam ontstaat door hem te gebruiken.
Intellectueel eigendom en de aankomende BREXIT
Het einde van de Brexit-overgangsperiode komt naderbij! Hoewel de onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU nog volop in gang zijn, is een aantal wijzigingen op het gebied van intellectueel eigendom al wel duidelijk
Een lookalike is geen schending van portretrecht
Op grond van het ‘portretrecht’ wordt het uiterlijk van een persoon beschermd en mag men niet zomaar een herkenbare afbeelding van een ander gebruiken. Gebeurt dat toch, dan kan de geportretteerde zich daartegen verzetten als hij daar een redelijk belang bij heeft. Bij bekende mensen kan dat belang bestaan uit hun ‘verzilverbare populariteit’.