Nieuws

Contracten & distributie

25 november 2016 – Tessa de Mönnink

Hieronder volgt een update over de recente ontwikkelingen op het gebied van contracten en distributie.

ACM beboet webwinkels voor overtreden regels terugbetaling

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een boete opgelegd van 500.000 euro aan webwinkel-eigenaar T.O.M. bv en haar twee directeuren voor het overtreden van de regels voor terugbetaling bij annulering van bestellingen. T.O.M. bv verkoopt o.a. fietsen, sportkleding en sportaccessoires aan consumenten via zijn webwinkels, zoals Internetbikes, Internet-toys, Internet-sportclubs en Internet-sportcasuals. Via ConsuWijzer en onderzoek van de Consumentenbond kreeg ACM ernstige signalen. Consumenten die hun bestelling annuleerden kregen hun geld niet terug tenzij zij daar zelf op aandrongen. Hiermee overtraden de webwinkels verschillende regels die consumenten beschermen bij online aankopen. ACM heeft eerder aangekondigd te gaan optreden tegen webwinkels die consumenten niet, onvolledig of niet op tijd terugbetalen. Er zijn meer webwinkels die ACM in dit kader in het vizier heeft. Dit is de eerste zaak waarin ACM hiervoor een boete oplegt. ACM heeft T.O.M. bv boetes opgelegd van in totaal 500.000 euro De twee leidinggevenden zijn ieder voor een deel van het bedrag, 125.000 euro per persoon, hoofdelijk aansprakelijk.

Het is belangrijk dat bedrijven voldoen aan de wet- en regelgeving op het gebied van online contracteren. Meer informatie hierover is te vinden op o.a. de website van ACM: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoopmethode/webwinkels/regels-voor-webwinkels/

Europese Commissie publiceert eerste resultaten van sectoronderzoek e-commerce

Het voorlopige verslag van de Europese Commissie over het sectoronderzoek naar de e-commerce bevestigt de snelle groei van de e-commerce in de EU en brengt zakelijke praktijken aan het licht die tot een beperking van de concurrentie en de keuze van de consument zouden kunnen leiden. Commissaris Margrethe Vestager: “E-commerce is belangrijk geworden voor de consumenten en heeft een grote impact op de activiteiten en strategieën van ondernemingen. Ondernemingen moeten de vrijheid hebben om hun online-verkoopstrategieën te bepalen. Tegelijkertijd moeten de mededingingsautoriteiten er echter voor zorgen dat zij zich niet inlaten met concurrentiebeperkende praktijken. Die kunnen immers tot gevolg hebben dat de Europese consumenten niet ten volle profiteren van de e-commerce in de zin van een grotere keuze en lagere prijzen.”

De Commissie heeft het sectoronderzoek naar de e-commerce in mei 2015 ingesteld in het kader van haar strategie inzake de digitale eengemaakte markt. Een van de belangrijkste onderdelen van de digitale eengemaakte markt is het garanderen dat consumenten en bedrijven een betere toegang krijgen tot goederen en diensten. Het doel van het sectoronderzoek is de Commissie in staat te stellen eventuele concurrentieproblemen op de Europese markten voor e-commerce op te sporen. In het gepubliceerde voorlopige verslag presenteert de Commissie haar eerste bevindingen in dit onderzoek. In het verslag worden gewezen op zakelijke praktijken die aanleiding kunnen geven tot mededingingsbezwaren. In specifieke gevallen kan de Commissie een onderzoek instellen om ervoor te zorgen dat ondernemingen zich houden aan de EU-regels inzake mededingingsbeperkende praktijken en misbruik van dominante marktposities. Het volledige rapport is te raadplegen via: http://ec.europa.eu/competition/antitrust/sector_inquiry_preliminary_report_en.pdf

Status Nederlandse Franchise Code: wettelijke verankering?

De Nederlandse Franchise Code is in februari 2016 gepresenteerd door de schrijfcommissie aan Minister Kamp van Economische zaken. Minister Henk Kamp heeft de afgelopen maanden de mogelijkheid verkend om de Nederlandse Franchise Code (NFC) te voorzien van “een wettelijk haakje”. Op woensdag 12 oktober 2016 liet hij de Tweede Kamer weten een wetgevingstraject in gang te zetten om de NFC te verankeren. Verwacht wordt dat in de loop van volgend jaar een wetsvoorstel zal worden ingediend. Waar eerst zelfregulering leidend was voor het opstellen van een nieuwe franchise gedragscode, zo heeft de Minister nu kennelijk besloten om een wetgevingstraject te starten om naleving van de NFC af te dwingen. De wettelijke verankering staat in contrast met het zelfregulerende karakter van de NFC. Nu de NFC niet branche breed wordt gedragen is het nog maar de vraag of de NFC (ook wel “supermarktcode” genoemd, gezien de nauwe betrokkenheid van het Vakcentrum bij het opstellen ervan) daadwerkelijk tot minder geschillen zal gaan leiden tussen franchisenemer en franchisegever.

Tessa de Mönnink

partner/advocaat