Nieuws
Shaken, not stirred
8 maart 2022 – Silvie Wertwijn, Annelies van Zoest, Micheline Don
Een merk onderscheidt producten en diensten van die van de concurrent. Bij een merk denk je meestal aan een woord of logo, of combinatie daarvan, en soms een vorm. Maar er is meer mogelijk. In Amerika heeft speelgoedbedrijf Hasbro zelfs de geur van haar klei als merk geregistreerd. Zover zijn we in Europa nog niet. Sinds een paar jaar worden in Europa wel steeds meer ongebruikelijke merken geregistreerd, zoals kleuren, geluiden, hologrammen, patronen, filmpjes en multimedia. Dit soort ongebruikelijke merken worden niet makkelijk geaccepteerd. Meestal omdat ze niet onderscheidend genoeg zijn of omdat het lastig is het merk goed te omschrijven in het register.
Maar….onlangs is er weer een bijzonder Europees merk bijgekomen: een stukje uit het muziekthema van James Bond. Aanvankelijk vond het Europese merkenregister EUIPO dat het muziekfragment te lang (25 seconden) en te complex was om een merk te kunnen zijn, het publiek zou het deuntje niet als merk zien. In hoger beroep kreeg James toch zijn zin, het fragment is onderscheidend en kan de herkomst aanduiden van de producten die daaronder worden aangeboden.
Op zich gelden voor alle soorten merken dezelfde vereisten, maar of het publiek zo’n ongebruikelijk element als merk ziet, kan per sector verschillen. Aan woorden en logo’s als merk zijn we allemaal gewend, maar aan patronen of geluiden veel minder. Bij radio- en TV-programma’s zijn herkenbare deuntjes gemeengoed, dus daar zal een jingle sneller als ‘merk’ gezien worden.
De tonen van James Bond zijn in elk geval voldoende onderscheidend en origineel, het publiek kan ze makkelijk onthouden en dus als merk beschouwen. Het helpt zelfs dat het deuntje wat langer duurt, want als het erg kort of simpel zou zijn, is het juist minder onderscheidend. Om die reden werd bijvoorbeeld de zeer korte (maar wel bekende) tune van Netflix geweigerd als merk.
Het nieuwe geluidsmerk helpt de exploitatie van James Bond voor de lange termijn, want de auteursrechten op het muziekthema verlopen 70 jaar na de dood van de maker, maar het merkrecht kan steeds weer worden verlengd. Met recht No Time to Die dus….