door Tessa de Mönnink | 29 juni 2015 | Franchise
Door de Code lijkt het erop dat franchisenemers op de stoel van franchisegever mogen zitten en dat franchisenemers meer bescherming gaan genieten dan werknemers en handelsagenten. Schiet de Code zijn doel voorbij?
Sinds vorige week dinsdag 16 juni ligt het eerste concept van de Nederlandse Franchise Code ter consultatie voor op initiatief van het Ministerie van Economische Zaken.
Lees meer
door Dorienke de Grave-Verkerk, Barbara Spliet & Renzo Ter Haseborg | 20 februari 2015 | Arbeidsrecht, Pensioenrecht
In het arbeidsrecht en pensioenrecht zijn er een groot aantal zaken veranderd per 1 januari 2015 door de invoering van de Wet werk en zekerheid (o.a. aanzegtermijn, proeftijd, concurrentiebeding), aanpassingen ten aanzien van de opbouw van pensioen (verlagen maximale opbouw percentages en begrenzing pensioengevend salaris op EUR 100.00,-) en de Wet normering topinkomens. In deze bijdrage wordt op hoofdlijnen stil gestaan bij de belangrijkste wijzigingen.
Lees meer
door Tessa de Mönnink | 20 februari 2015 | Franchise
Een franchisenemer is een vrije ondernemer maar in sterke mate gebonden aan de voorschriften van de franchisegever. Dat is begrijpelijk met het oog op het in stand houden van een krachtige formule. Maar tijden veranderen en zo ook de economie. Dit kan ertoe leiden dat de franchiseformule aanpassing verdient om succesvol te blijven. Een wijziging van de franchiseovereenkomst en/of het handboek is dan vaak noodzakelijk.
Lees meer
door Micheline Don | 20 februari 2015 | Intellectueel eigendom
Het auteursrecht beschermt allerhande werken, van boeken tot kunst, van ontwerpen en vormgeving tot muziek. De auteursrechthebbende kan een ander – kort gezegd – verbieden zijn werk in meer of mindere mate te kopiëren. Een uitzondering op dat verbod is de parodie, binnen bepaalde grenzen moet een bespotting van het werk kunnen. Wat die grenzen zijn, heeft het Europese Hof van Justitie onlangs aangegeven in het recente Deckmyn-arrest.
Lees meer
door Parker Advocaten | 20 februari 2015 | Farma & Life Sciences
De stichting Code Geneesmiddelenreclame (“CGR”) stelt gedragsregels vast voor reclame voor receptgeneesmiddelen en samenwerking tussen zorgaanbieders en farmaceutische bedrijven. De CGR Gedragscode Geneesmiddelenreclame is per 1 januari 2015 op een aantal belangrijke punten aangepast. In vogelvlucht een overzicht van de doorgevoerde wijzigingen.
Lees meer