Distributie & agentuur
Distributie en agentuur worden veel gebruikt bij het marketen en verkopen van producten en diensten en kennen een bijzondere vorm van contracteren. De afspraken binnen een distributie- of agentuurnetwerk moet daarom goed geregeld zijn. Dit vereist zowel commerciële als gespecialiseerde juridische kennis. Wij assisteren onze cliënten onder andere bij nationale en internationale distributie- en agentuur, het opzetten of beëindigen van distributienetwerken en agentuurrelaties en alle hieraan gerelateerde contracten. Ook staan wij onze cliënten bij in het voeren van gerechtelijke procedures over distributie en agentuur.
Voor internationale zaken of aspecten beschikken wij over een wereldwijd netwerk van gespecialiseerde advocaten.

Tessa de Mönnink
advocaat/partner

Annelies van Zoest
advocaat/partner

Micheline Don
advocaat/partner
Nieuws
Nieuwe leidraad ACM
Leveranciers en afnemers maken voortdurend afspraken over koop, verkoop en doorverkoop van producten en diensten, in het kader van o.a. distributie, dealer- en franchiseovereenkomsten. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) let erop of deze afspraken niet nadelig zijn voor de concurrentie en de consument. Dan zijn de afspraken verboden.
Aankondiging
Nieuws Aankondiging Parker Advocaten 28 december 2018There’s so much we share. So why not share the same name? Per 1 januari 2019 wordt De Grave De Mönnink Spliet Advocaten versterkt met Scope Advocaten en gaan wij verderonder de naam Parker Advocaten. Vanuit...
Signaleringen franchise & distributie
Er zijn een aantal interessante ontwikkelingen die zich de afgelopen tijd hebben voorgedaan op het gebied van franchise & distributie:
Wetsvoorstel franchise ‘on hold’
Allereerst is het wetsvoorstel franchise, waarover in 2017 nog een internetconsultatie werd gehouden, in oktober 2017 ‘on hold’ gezet. In het regeerakkoord Rutte III[1] dat op 10 oktober 2017 werd gepresenteerd staat over franchise:
Contracten & distributie
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een boete opgelegd van 500.000 euro aan webwinkel-eigenaar T.O.M. bv en haar twee directeuren voor het overtreden van de regels voor terugbetaling bij annulering van bestellingen. T.O.M. bv verkoopt o.a. fietsen, sportkleding en sportaccessoires aan consumenten via zijn webwinkels, zoals Internetbikes, Internet-toys, Internet-sportclubs en Internet-sportcasuals.
Het toenemende spanningsveld tussen de belangen van leveranciers en wederverkopers in het tijdperk van de ‘omnichannel strategie’
In nummer 3 (september 2016) van het Tijdschrift voor Internetrecht is een artikel verschenen van Silvie Wertwijn en Tessa de Mönnink over het toenemende spanningsveld tussen de belangen van leveranciers en wederverkopers in het tijdperk van de ‘omnichannel strategie’. Middels deze link kunt u het gehele artikel lezen.