Farma & life sciences

Farmaceutische bedrijven komen regelmatig in aanraking met branche-specifieke juridische vraagstukken, zoals parallelimport, namaak (‘counterfeiting’), licenties, vergunningen, farmacovigilantie, medisch wetenschappelijk onderzoek, privacy, compliance en transparantie. Tevens spelen in hun bedrijfsvoering vaak vergoedings- en prijsvraagstukken en kunnen juridisch complexe situaties ontstaan bij de markttoelating van geneesmiddelen en medische hulpmiddelen. Ook dienen zij rekening te houden met specifieke regelgeving met betrekking tot het maken van reclame, zoals geneesmiddelenreclame, het maken van voedings- en gezondheidsclaims en gunstbetoon. Voor onze cliënten beoordelen wij reclamecampagnes, zoals advertenties, commercials, social media en websites. Ook adviseren wij over de organisatie van bijeenkomsten en manifestaties. Wij voeren procedures op civiel- en bestuursrechtelijk terrein en zijn zeer ervaren in het voeren van klachtprocedures bij de Stichting CGR.

Silvie Wertwijn

advocaat/partner

Nieuws

Reclame door internetapotheken – II

In 2017 en 2018 werden door de Minister voor Medische Zorg aan de exploitant van deze website (“Dokteronline”), gevestigd op Curaçao, diverse boetes opgelegd voor (1) het zonder vergunning aanbieden van zogenoemde UR- en UA-geneesmiddelen en het maken van reclame voor dergelijke geneesmiddelen, alsmede (2) de online verkoop van geneesmiddelen aan Nederlandse consumenten, terwijl zij niet beschikt over het verplichte EU-logo voor de online verkoop van geneesmiddelen.

Lees meer